Als je iets weggeeft, moet het goed zijn!

In de promotionele branche wordt gesproken over gadgets, give-aways, relatiegeschenken en premiums, maar wat is eigenlijk het verschil?

Promotieartikelen worden over het algemeen vaak ingezet bij het vergroten van naamsbekendheid. Het artikel, bedrukt met jouw bedrijfslogo, helpt de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Naamsbekendheid is van groot belang om meer omzet te genereren.

Uit onderzoek is gebleken dat een grote meerderheid van de ontvangers blij is met promotieartikelen. Het bedrijf dat reclame maakt wordt omschreven als sympathiek (70%) en men zou eerder producten van dit bedrijf kopen dan kwalitatief en qua prijsniveau gelijkwaardige producten van concurrenten (43%).

Give-away
Give aways worden o.a. weggegeven tijdens een beurs en event. Deze bedrukte ‘weggevertjes’ zijn ook ideaal voor een klantbezoek. Vanwege de lagere prijs zal je ze makkelijker uitdelen op een afdeling. Je maakt meerdere personen blij en vergroot tegelijkertijd je naamsbekendheid.
Maar let er wel op, dat wát je weg geeft ook goed is, want jouw bedrijfsnaam staat erop en je wil juist dat het positieve gevoelens oproept.

Anekdote:
Ik heb een keer een gratis training bijgewoond. Bij binnenkomst kreeg iedereen een bedrukte pen met blocnote. Helaas was de kwaliteit van de pen slecht. Wat denk je? Inderdaad! Alleen maar geklaag over de pen, terwijl bijna niemand iets zei over het feit, dat ze gratis aan het event deel mochten nemen.

Ook al worden give-aways ook wel strooigoed genoemd, geef geen rommel weg!

Relatiegeschenk
Een goed relatiegeschenk weerspiegelt het belang dat je aan de relatie hecht.
Met een relatiegeschenk kan je de klant bedanken voor de fijne samenwerking. Relatiegeschenken zijn ook goed in te zetten om de relatie, met reeds bestaande klanten, te behouden en te versterken. Iedereen vindt het leuk om een cadeau te krijgen! Je kunt je personeel een geschenk geven wanneer er een bepaald doel of resultaat is behaald. Op deze manier laat je jouw waardering blijken.

Het moet indruk maken! Kijk goed wie je doelgroep is en maak eventueel een onderverdeling in dames- en herengeschenken. Als je jouw logo hier subtiel op plaatst, zal het zeker gebruikt worden. Een kaart met een ‘personal note’ en de reden van jouw keuze, zal er voor zorgen dat jouw relaties of personeel zich blijven herinneren dat zij dit geschenk van jou hebben gekregen, zelfs zonder het logo te zien! Als je de onderstaande link aanklikt, krijg je 5 goede redenen te zien waarom het goed is om te investeren in relatiegeschenken.

Gadget
Wikipedia omschrijft een gadget als een hebbeding (in het Engels gadget of gizmo). Het is een vernieuwend en slim ontworpen artikel, vaak binnen de consumentenelektronica. De gebruikte technologie of het ontwerp is vaak vernuftig en vernieuwend of wordt als zodanig gepresenteerd dat het voor consumenten aantrekkelijk is om het aan te schaffen. Soms gaat het om iets hoogtechnologisch dat door een zogenaamde trendsetter gekocht wordt als statussymbool. Ook de aanwezigheid van speciale functies (“snufjes”) verhoogt de aantrekkelijkheid. James Bond stond vooral bekend om de coole gadgets.

Premium
Een premium is een cadeautje dat gegeven wordt bij de aanschaf van een product. Wil je als fabrikant de consument stimuleren om jouw product te kopen, verpak dan een premium bij jouw product. Hiermee stimuleer je de consument om jouw merk te kopen. Je hoopt niet alleen op vervolg aankopen, maar je vergroot tegelijkertijd jouw naamsbekendheid.

Om de verkoop van een product te stimuleren kan een premium ook ingezet worden als spaar-artikel. Als je een goed gekozen premium inzet, kan je rekenen op veel vervolg aankopen! Een uniek artikel kan zelfs een hype veroorzaken.

Copyright@kooymanpromotions.nl